SEO, GEO én AI optimaal inzetten om meer klanten aan te trekken?
SEO: De sleutel tot meer verkeer en klanten naar je website
Voor velen is het een bekende term; zoekmachine optimalisatie, afgekort ook wel SEO genoemd. Dit is een combinatie van verschillende technieken om organisch beter gevonden te worden. En dit begint gewoonweg met een functionele website, die zowel tekstueel als technisch in orde is voor Google maar zeker ook voor AI. Daarnaast kun je ook buiten je eigen website de vindbaarheid vergroten via externe mogelijkheden. Zorg je dat deze combinatie optimaal wordt ingezet? Dan vergroot het de kans dat jouw website makkelijker wordt gevonden door potentiële klanten, hoger komt in Google én vindbaar is in AI.
Van SEO naar GEO om vindbaar te zijn in Google, maar óók in AI bots
Het is onomkeerbaar! Niet alleen zijn de nieuwe spelregels van Google aan flinke veranderingen onderhevig, ook Artificial Intelligence (AI) is in opmars. Teksten kunnen inmiddels worden geschreven door AI, maar hierbij is gedegen kennis nog altijd alles bepalend. Want hoe ga je om met authenticiteit en expertise voor jouw specifieke doelgroep? Ook hierin speelt AI een steeds grotere rol. Denk hierbij aan het groeiende aantal (betaalde) AI bots zoals:
Verandering in zoekmachine optimalisatie beïnvloedt online vindbaarheid van bedrijven
Bedrijven die mee willen veren op nieuwe digitale technieken zullen zich moeten aanpassen om online vindbaar te worden en te blijven. Slappe teksten, volgepropt met zoekwoorden zijn daarom verleden tijd, want daar staat het internet al vol mee.
We gaan een nieuw online tijdperk tegemoet als het gaat om content; namelijk richting GEO. Dit staat voor Generatieve Engine Optimalisatie. Maar wat is GEO nu precies? GEO is het optimaliseren van content voor zoekmachines, maar vooral ook voor AI zoekmachines! En AI zoekmachines tonen geen lijsten, maar geven gelijk antwoord op een zoekvraag!
Bij GEO gaat het om de volgende factoren:
- Duidelijke tekst structuur
- Gericht op vraag en antwoord
- Direct en relevant
- Aansluitend bij de zoekintentie
- Autoriteit op jouw vakgebied
- Entiteit optimalisatie (concepten die worden begrepen en herkend door zoekmachines)
Van onzichtbaar naar onweerstaanbaar: Verbeter je vindbaarheid in Google én in AI
Vindbaarheid in Google is voor een website essentieel. Maar tegenwoordig geldt dit ook voor AI (artificial Intelligents). Wil jij een hogere positie in Google, beter gevonden worden in AI én meer verkeer richting jouw website? Dan is zoekmachine optimalisatie in combinatie met generatieve engine optimalisatie (GEO dus!) onmisbaar voor jouw (eerste) online stappen om meer klanten aan te trekken. Want online vindbaarheid is zoveel méér dan alleen content schrijven. Zoekmachine optimalisatie blijft interessant, omdat het de basis is van GEO!
Zoekmachineoptimalisatie draait om drie pijlers die samen jouw online vindbaarheid bepalen:

On-page SEO
On-page SEO omvat alle elementen en factoren die aanwezig zijn op jouw eigen website. Je kunt hier ook direct invloed op uit oefenen. Dat kan bijvoorbeeld door je teksten GEO vriendelijk te laten schrijven. Maar ook de structuur van je webpagina’s is relevant.

Off-page SEO
Bij off-page SEO heb je niet altijd invloed op factoren die zorgen voor een eventuele hogere ranking. Hierbij heb je vaak andere kwalitatieve websites nodig en/of ben je afhankelijk van derden.
Er zijn verschillende mogelijkheden om dit te bereiken.

Technische SEO
Technische SEO wordt ingezet om de websitetechniek te verbeteren. Google, maar ook AI bots onderzoeken en inventariseert jouw website via een crawl systeem. Zorg je dat de website technisch goed in elkaar zit, dan kan dit flink concurrentievoordeel opleveren.
Werkzaamheden uitbesteden of niet?
Wanneer je zoekmachine optimalisatie wil uitbesteden is een fijne samenwerking en communicatie belangrijk. Daarom ben ik graag de partner die hierin met je meedenkt. Afhankelijk van onze afspraken, houd ik je periodiek op de hoogte van alle ontwikkelingen van jouw website.
Natuurlijk kun je ook zelf aan de slag gaan, maar houd er rekening mee dat het een tijdrovend en specialistisch vakgebied is.
Dit is voor jou als:
- Jij geen zorgen wil hebben of jouw website goed genoeg gevonden kan worden door potentiële klanten in Google én AI Zoekmachines
- Jij je wil concentreren op jouw “core business”. De randzaken laat je liever over aan iemand anders. Het liefs een specialist op zijn of haar vakgebied
- Jij het moeilijk of lastig vindt om jezelf onder te dompelen in de internet wereld. Bijvoorbeeld omdat het je interesse niet heeft of omdat je digibeet bent
- Jij geen tijd hebt om specifieke online werkzaamheden uit te voeren naast je drukke bedrijfswerkzaamheden
- Jij de veranderde digitale wereld moeilijk bij kan benen, zoals de ontwikkelingen van Google en AI Bots
Jouw website optimaliseren; Hoe doe ik dat?
Een website optimaliseren gebeurt niet binnen 1 dag en blijft een continue proces.
Ik kijk graag samen met jou wat je anders zou willen en wat in eerste instantie noodzakelijk is.
Wil je dat ik webteksten voor je schrijf, die zowel in Google als AI bots worden gevonden?
Of is jouw wens dat ik een aantal (kleine) basis aanpassingen voor je in orde maak? Dat kan! Je kunt ook kiezen voor een traject van minimaal een half jaar.
Teksten
Of ik jouw SEO/GEO teksten zelf schrijf?
Ja en nee! Ik maak namelijk ook gebruik van o.a ChatGPT. Echter alleen ter ondersteuning.
Jouw input blijft essentieel voor een origineel en authentiek verhaal, want jij bent de expert.
Prijs €0,30 per woord excl. BTW
Wat krijg je hiervoor:
- Gedegen zoekwoordenonderzoek voor jouw producten of diensten
- Tekst(en) middels een persoonlijk (telefonisch) interview
- Eerste correctieronde van de teksten
- Implementatie van de teksten op je website
Losse werkzaamheden
Vaak kun je met een aantal basis werkzaamheden al goede resultaten boeken.
Sommige eenmalige activiteiten kunnen je website al een boost geven.
Prijs €40,- per uur excl. BTW
Eenmalige SEO werkzaamheden zijn o.a.:
- Aanvullen/invullen van de juiste SEO Titles en Meta Descriptions
- Toevoegen van alt-teksten bij afbeeldingen
- Oplossen van 404 pagina’s (Niet gevonden pagina’s)
- FAQ invullen als rich snippet
6 maanden Traject
Voor dit traject werk ik samen met de meest ervaren specialist en duiken we de diepte in.
Er wordt minimaal 4 uur per maand aan jouw website besteed voor de duur van minimaal 6 maanden.
Prijs 6 mnd x €350,-
excl. BTW
€ 2100,- excl. BTW
Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
- Linkbuilding
- Technische SEO
SEO specialist met een samenwerking
Doordat ik samen werk met een specialist, die meer dan 15 jaar ervaring heeft, krijg jij de beste hulp voor al jouw SEO/GEO werkzaamheden.
Hierdoor ben jij verzekerd van meer mankracht en expertise. En ik hoef mijn vak niet helemaal alleen uit te voeren. Dat zijn “2 vliegen in een klap”.
Ik kijk alvast uit naar ónze samenwerking!
Veel gestelde vragen
Is SEO gratis?
Wanneer je je flink verdiept in SEO kun je een aantal dingen zelf leren en eventueel toepassen. Maar SEO blijft in ontwikkeling en is een continue proces. Is SEO dan gratis? Het kost je altijd tijd. En tijd ís geld. Wanneer je SEO uitbesteedt (hiervoor betaal je uiteraard), dan kun je dit allemaal overlaten aan de expert, die hoogstwaarschijnlijk vele malen meer kennis heeft dan jijzelf.
Is SEO moeilijk?
Dat ligt helemaal aan hoever jouw kennis op dit moment rijkt en hoe up-to-date deze is. Wanneer je SEO op de juiste manier wilt aanpakken, dan heb je hier wel diverse vaardigheden voor nodig.
Bedenk bijvoorbeeld eens hoe goed jouw (technische) kennis van je website is en of je weet hoe je SEO vriendelijke teksten kunt schrijven en implementeren. SEO is en blijft een uitgebreid specialistisch vakgebied.
Wat zijn SEO activiteiten?
SEO activiteiten zijn op te delen in 3 takken van sport:
1)On-page SEO: denk hierbij aan o.a. SEO vriendelijke web teksten maken.
2)Off-page SEO: bijvoorbeeld het benaderen van andere websites met de vraag of zij een link willen plaatsen van hun website naar jouw website
3)Technische SEO: onder meer alle activiteiten die er voor zorgen dat je website snel genoeg is en een goede gebruikerservaring kent
Hoelang duurt het voordat SEO werkt?
Vaak duurt het 3-6 maanden voordat je een hogere ranking in Google kunt krijgen wanneer iemand actief met SEO aan de slag gaat voor je. Het is echter van een aantal factoren afhankelijk, zoals bijvoorbeeld je concurrentie en hoe actief zij met SEO zijn. Het kan nog langer duren, voordat je merkt dat aangetrokken traffic ook daadwerkelijk potentiële klanten worden.
Jouw SEO in een handomdraai geregeld?
- Neem vrijblijvend contact op met Bourdon Optimaal
- Laat een gratis website inspectierapport maken
- Bekijk met mij alle mogelijkheden
Adres
Arend Keldermanstraat 42, 7415 NM Deventer
info@bourdonoptimaal.nl
telefoonnummer-WhatsApp
06 41650513